Σύνοψη: Η αύξηση των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες έχει δημιουργήσει σημαντικές καθυστερήσεις στην αξιολόγηση των αιτημάτων για παράλληλη στήριξη. Το Υπουργείο Παιδείας εφαρμόζει ψηφιακές λύσεις και νέα εργαλεία στα ΚΕΔΑΣΥ, με στόχο την ταχύτερη διάγνωση και υποστήριξη των μαθητών μέσα στο σχολείο, προωθώντας μία ολοκληρωμένη και εξατομικευμένη προσέγγιση εκπαίδευσης. Το παρακάτω κείμενο αποτελεί σύντομη παρουσίαση άρθρου του Απόστολου Λακασά, όπως δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Καθημερινή.
Ταχύτερη διάγνωση μαθησιακών διαταραχών και βελτίωση της υποστήριξης στα σχολεία
Τις τελευταίες χρονιές έχει παρατηρηθεί σχεδόν πενταπλάσια αύξηση στον αριθμό των παιδιών με μαθησιακές ιδιαιτερότητες που χρειάζονται παράλληλη στήριξη. Αυτή η αύξηση συνοδεύεται από αντίστοιχη αύξηση των αιτήσεων προς τα Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕΔΑΣΥ), γεγονός που οδηγεί σε μεγάλες καθυστερήσεις στην επίσημη διάγνωση – ακόμα και έως 20 μήνες.
Η βασικότερη αιτία για αυτή την αύξηση οφείλεται στην αυξανόμενη ευαισθητοποίηση τόσο των γονέων όσο και των εκπαιδευτικών πάνω στα ζητήματα των μαθησιακών δυσκολιών. Παράλληλα, η πανδημία ανέδειξε ή δημιούργησε νευροδιαφορετικές ανάγκες που απαιτούν εξειδικευμένη υποστήριξη στο σχολικό περιβάλλον.
Η σημασία της έγκαιρης διάγνωσης και υποστήριξης
Η δυσλεξία, ως μία από τις πιο συχνές μαθησιακές διαταραχές, εκτιμάται ότι αφορά το 10%-15% των μαθητών στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Σύμφωνα με στοιχεία του Υπουργείου Παιδείας, το σχολικό έτος 2016-2017 εγκρίθηκαν περίπου 5.500 αιτήματα για παράλληλη στήριξη, ενώ σήμερα ο αριθμός έχει ανέλθει στα 26.800. Η παράλληλη στήριξη προσφέρει εξειδικευμένη βοήθεια μέσα στην τάξη, σε συνεργασία με τον εκπαιδευτικό, και είναι κρίσιμη για την ισότιμη μαθησιακή ανάπτυξη.
Όπως επισημαίνει η δικηγόρος και ειδικός στην νευροποικιλότητα, Νάντια Κωνσταντίνου, η εκπαίδευση πρέπει να λαμβάνει υπόψη τις διαφορετικές ανάγκες κάθε παιδιού από νωρίς για να εξασφαλίσει την επιτυχή ένταξη στην αγορά εργασίας και την κοινωνική ζωή.
Αναβάθμιση των ΚΕΔΑΣΥ και νέες δυνατότητες
Οι αιτήσεις αξιολογούνται από πολυεπιστημονικές ομάδες που περιλαμβάνουν ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς, εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής και άλλους ειδικούς. Η αύξηση των αιτημάτων έχει προκαλέσει σημαντικές καθυστερήσεις, ειδικά για μαθητές μεγαλύτερων τάξεων, ενώ αντίθετα τα νηπιαγωγεία έχουν πιο γρήγορη ανταπόκριση.
Το Υπουργείο Παιδείας σχεδιάζει ψηφιακή αναβάθμιση των ΚΕΔΑΣΥ, εισάγοντας εννέα νέα αξιολογικά εργαλεία που καλύπτουν όλες τις ειδικότητες και επιτρέπουν τη στοχευμένη αξιολόγηση γνωστικών δεξιοτήτων, μνήμης και επιτελικών λειτουργιών. Με αυτόν τον τρόπο θα προσφέρονται εξατομικευμένα προγράμματα υποστήριξης.
Μέρος της διαδικασίας αξιολόγησης θα διεξάγεται πλέον μέσα στα ίδια τα σχολεία, με τα στελέχη των ΚΕΔΑΣΥ να επισκέπτονται σχολικές μονάδες εκτός της έδρας τους, ενισχύοντας την υποστήριξη τόσο στους μαθητές όσο και στη σχολική κοινότητα.
Ψηφιακή πλατφόρμα και τεχνολογικός εξοπλισμός
Παράλληλα, θα δημιουργηθεί ψηφιακή πλατφόρμα όπου θα κατατίθενται τα αιτήματα αξιολόγησης και θα τηρείται ο ηλεκτρονικός φάκελος κάθε μαθητή. Στα μέλη των διεπιστημονικών ομάδων θα αναρτώνται τα αποτελέσματα αξιολόγησης και τα εξατομικευμένα προγράμματα εκπαίδευσης, προσφέροντας διαφάνεια και ταχύτητα στη διαδικασία.
Για την υλοποίηση αυτών, το υπουργείο διέθεσε προϋπολογισμό 2,8 εκατομμυρίων ευρώ για τον τεχνολογικό εξοπλισμό των ΚΕΔΑΣΥ, συμπεριλαμβανομένων 192 σταθερών υπολογιστών, ισάριθμων καμερών και μικροφώνων, 2.000 λάπτοπ και πολλών βοηθητικών μέσων όπως πολυμηχανήματα.
Νέα φιλοσοφία λειτουργίας προς όφελος των μαθητών
Η υπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, υπογραμμίζει ότι η αλλαγή φιλοσοφίας στον τρόπο λειτουργίας των ΚΕΔΑΣΥ συνεπάγεται ενίσχυση της παρουσίας των ομάδων στα σχολεία. Η ολιστική και συστηματική αξιολόγηση των παιδιών με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες αποτελεί θεμέλιο για την παροχή εξατομικευμένης και αποτελεσματικής υποστήριξης.
Επιπλέον, η δυνατότητα αξιολόγησης μέσα στο σχολείο λύει πρακτικά προβλήματα οικογενειών που είναι αναγκασμένες να μετακινούνται σε μακρινούς τόπους για τη διάγνωση των παιδιών τους.
Με την εφαρμογή αυτών των μέτρων, το εκπαιδευτικό σύστημα στη χώρα μας προχωρά σε ένα σημαντικό βήμα προκειμένου να προσφέρει γρήγορη, ποιοτική και ατομική φροντίδα στους μαθητές με μαθησιακές διαταραχές, ενισχύοντας τη μαθησιακή τους εμπειρία και εντάσσοντάς τους αρμονικά στην εκπαιδευτική κοινότητα.
Το πλήρες άρθρο μπορείτε να το βρείτε στον ιστότοπο της Καθημερινής:
https://www.kathimerini.gr/visual/infographics/563587369/tachyteri-diagnosi-mathisiakon-diatarachon/