Σύνοψη: Η Υπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, αναφέρεται στην ανάγκη προστασίας και ασφάλειας στα ελληνικά πανεπιστήμια, τονίζοντας ότι όσοι αποδεδειγμένα συμμετέχουν σε επεισόδια θα χάνουν την ιδιότητα του φοιτητή. Παράλληλα, μιλά για την ενίσχυση του δημόσιου πανεπιστημίου και μέτρα κατά της βίας και της καταστροφής δημόσιας περιουσίας.
Σοφία Ζαχαράκη: Όταν αποδεικνύεται συμμετοχή σε επεισόδια, χάνεται η φοιτητική ιδιότητα
Ασφάλεια στα πανεπιστήμια και μέτρα αντιμετώπισης της βίας
Η υπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, σε συνέντευξή της στην εκπομπή Newsroom του ΕΡΤNews, επεσήμανε την ανάγκη προστασίας της ασφάλειας στα πανεπιστημιακά ιδρύματα, μετά τα πρόσφατα περιστατικά βίας και την επίθεση στην Πολυτεχνειούπολη.
Όπως δήλωσε, «θα πρέπει όλοι να κάνουμε μια αλυσίδα γύρω από το ελληνικό Δημόσιο Πανεπιστήμιο το οποίο υποστηρίζουμε με όλες μας τις δυνάμεις για να μειώσουμε και να εξαφανίσουμε αυτού του είδους τα περιστατικά». Τόνισε πως τέτοια επεισόδια δεν προέρχονται αποκλειστικά από φοιτητές, καθώς συχνά συμμετέχουν και «εξωσχολικοί».
Μάλιστα, επισήμανε τη δέσμευση της κυβέρνησης να ενισχύσει την ισχύουσα διάταξη που προβλέπει την απώλεια της φοιτητικής ιδιότητας όταν αποδεικνύεται σε δικαστική διαδικασία η συμμετοχή σε επεισόδια.
Μείωση των επεισοδίων και ελεγχόμενη είσοδος
Η υπουργός υπογράμμισε ότι τα τελευταία χρόνια έχουν μειωθεί σημαντικά τα συμβάντα βίας, ωστόσο τόνισε την ανάγκη για προληπτικά μέτρα ώστε να αποτραπούν εντελώς. «Δεν έχουμε πλέον καταλήψεις χώρων», σημείωσε, κάτι που κατάφερε η αστυνομία.
Επιπλέον, υποστήριξε την εφαρμογή ελεγχόμενης εισόδου στα πανεπιστήμια, αντίστοιχα με όσα ισχύουν σε ευρωπαϊκά και διεθνή ιδρύματα, ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες κάθε σχολής και κτιρίου. Η εφαρμογή του νόμου με σαφήνεια θα βοηθήσει όλους να γνωρίζουν τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους.
Αποζημιώσεις για καταστροφές και η έννοια της ελευθερίας
Σε σχέση με τις υλικές ζημιές, η κα Ζαχαράκη ανέφερε: «Όποιος σπάει δημόσια περιουσία, να την πληρώνει». Επεσήμανε ότι τα αστικά, διοικητικά και ποινικά μέτρα θα γίνουν ακόμη πιο αυστηρά, ώστε να διασφαλιστεί ότι ο πανεπιστημιακός χώρος δεν γίνεται πεδίο αδικαιολόγητης βίας και καταστροφών.
Τόνισε ότι η πραγματική ελευθερία στα πανεπιστήμια συμβαδίζει με την ασφάλεια και το πλαίσιο που επιτρέπει την απρόσκοπτη άσκηση της ακαδημαϊκής διαδικασίας. Η φοιτητική ζωή πρέπει να είναι μια ευκαιρία για μάθηση και προσωπική ανάπτυξη, χωρίς φόβο και ανασφάλεια.
Ενίσχυση του δημόσιου πανεπιστημίου και μέριμνα για το προσωπικό
Η υπουργός δεσμεύτηκε για την πλήρη αξιοποίηση του προϋπολογισμού προς ενίσχυση των δημόσιων πανεπιστημίων, με ιδιαίτερη έμφαση στην αναβάθμιση των κτηριακών υποδομών, την ενεργειακή αναβάθμιση των εστιών και τη στήριξη του ανθρώπινου δυναμικού.
Η κα Ζαχαράκη τόνισε ότι η ακαδημαϊκή δραστηριότητα θα πρέπει να αποτελεί το μοναδικό περιεχόμενο της πανεπιστημιακής ζωής και ότι το όνειρο των φοιτητών για πρόοδο δεν πρέπει να διαταράσσεται από περιστατικά βίας ή ανασφάλειας.
Μέτρα πειθαρχίας και κοινωνικής προσφοράς
Όσον αφορά τις αποβολές, επεσήμανε πως το μέτρο παραμένει σε ισχύ, ωστόσο συζητείται η δυνατότητα να δίνεται σε φοιτητές που έχουν παραβατική συμπεριφορά η ευκαιρία να συμμετέχουν σε εθελοντικές δράσεις ως μορφή κοινωνικής προσφοράς. Αυτό στοχεύει στο να δοθούν ευκαιρίες για αλλαγή και συνεισφορά προς το κοινωνικό σύνολο, χωρίς να παραβλέπεται το πειθαρχικό πλαίσιο και η δικαιοσύνη.
Νέα πρόταση για τεχνικά γυμνάσια
Η υπουργός σχολίασε και την πρόταση για δημιουργία τεχνικών γυμνασίων, βασισμένη στην αντίστοιχη εμπειρία της Κύπρου. Τόνισε ότι αυτά δεν αποτελούν «γκέτο» σχολεία, αλλά εναλλακτικές επιλογές με αυξημένες ώρες πρακτικής κατάρτισης σε τομείς όπως η μηχανολογία και η ρομποτική.
Η πρόταση επιτρέπει στα παιδιά να αποκτήσουν πρακτικές δεξιότητες που θα τους οδηγήσουν σε επαγγελματικά λύκεια, με στόχο την ομαλή μετάβαση και τη βελτίωση της επαγγελματικής εκπαίδευσης, με έναρξη το 2026 εφόσον όλα κυλήσουν ομαλά.
Η συνολική προσέγγιση της κυβέρνησης αποσκοπεί στην προστασία της ακαδημαϊκής ζωής, στην ενίσχυση της δημόσιας εκπαίδευσης και στη δημιουργία λογικών και αποτελεσματικών πλαισίων για τη διαχείριση παραβατικών συμπεριφορών.
Πηγή: https://www.esos.gr/arthra/93222/s-zaharaki-otan-apodeiknyetai-i-symmetohi-kapoioy-se-epeisodia-tha-hanei-tin-idiotita