Σύνοψη: Στις ΗΠΑ διαπιστώνεται ότι τα κορίτσια δείχνουν καλύτερη μαθησιακή ετοιμότητα από τα αγόρια ήδη από το νηπιαγωγείο. Οι διαφορές αφορούν την προετοιμασία σε γλώσσα και αριθμητική, την επιμονή και τον αυτοέλεγχο, παράγοντες κομβικούς για τη μετέπειτα σχολική επιτυχία. Παράγοντες κοινωνικοοικονομικοί επηρεάζουν το μαθησιακό χάσμα, που επιδεινώθηκε πρόσφατα, ειδικά λόγω πανδημίας και οθονών.
Κορίτσια πρωτοπόρα από το νηπιαγωγείο: Γιατί τα αγόρια ξεκινούν πιο πίσω
Οι ακαδημαϊκές επιδόσεις των κοριτσιών στη σχολική και πανεπιστημιακή ζωή στις ΗΠΑ υπερισχύουν εδώ και δεκαετίες σε σχέση με τα αγόρια. Ωστόσο, η διαφορά στο μαθησιακό επίπεδο των δύο φύλων φαίνεται να ξεκινάει από πολύ μικρότερη ηλικία, ήδη από το νηπιαγωγείο, όπου τα παιδιά που ξεκινούν είναι λιγότερο ή περισσότερο προετοιμασμένα. Ειδικά τα αγόρια παρουσιάζουν συχνότερα μαθησιακά κενά που εξηγούν, εν μέρει, τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν ως έφηβοι και ενήλικες.
Από νωρίς φανερώνεται το μαθησιακό χάσμα
Η επιστημονική ομάδα που ανέλυσε δεδομένα επισημαίνει ότι το μαθησιακό έλλειμμα των αγοριών δεν αναιρεί τις διαφορές που σχετίζονται με την οικονομική κατάσταση και τη φυλή, ωστόσο το φύλο παραμένει καθοριστικός παράγοντας. Στις τελευταίες δύο δεκαετίες, ενώ το εισοδηματικό και φυλετικό χάσμα μειώθηκε, το χάσμα ανάμεσα στα δύο φύλα αντίθετα αυξήθηκε.
Ένας νόμος του 2001 στις ΗΠΑ επέβαλε αυστηρότερα προγράμματα για τη γλώσσα και τα μαθηματικά από το νηπιαγωγείο, όμως η πανδημία και η αυξημένη χρήση ψηφιακών συσκευών επηρέασαν κυρίως τα αγόρια, αυξάνοντας τις διαιρέσεις αυτές.
Επιμονή, αυτοέλεγχος και η σημασία του νηπιαγωγείου
Η Τζαγιάντι Οουενς, ερευνήτρια της σχολής διοίκησης επιχειρήσεων του Γέιλ, αναφέρει πως η συμπεριφορά των αγοριών στα 4-5 έτη μπορεί να προβλέψει τις ακαδημαϊκές τους επιδόσεις έως τα 25. Όσα παιδιά δεν καταφέρουν να ολοκληρώσουν το πρόγραμμα γλώσσας και αριθμητικής του νηπιαγωγείου, συχνά στερούνται τις βάσεις που απαιτούνται για το δημοτικό.
Η Τζόρνταν Γκριν, μαμά από την Οκλαχόμα, περιγράφει πως ο γιος της ήταν «πολύ ζωηρός» και αντιμετώπιζε προβλήματα στην τάξη, ενώ του προτάθηκε να εξεταστεί για διαταραχή ελλειμματικής προσοχής, αν και εκείνη θεωρεί πως ίσως ήταν απλώς ένα υπερκινητικό παιδί.
Στατιστικά στοιχεία που μιλούν
Από ερωτηματολόγια γονέων παιδιών 3-5 ετών, προκύπτει ότι το 2023 το 58% των αγοριών θεωρούνταν έτοιμα για το σχολείο σε σύγκριση με το 71% των κοριτσιών. Επιπλέον, γνωσιολογικά τεστ σε πολιτείες όπως το Οχάιο δείχνουν ότι η φυλή και το εισόδημα παίζουν ρόλο. Τα λευκά κορίτσια είναι πιο προετοιμασμένα, ενώ τα ισπανόφωνα αγόρια είναι λιγότερο.
Η οικονομική σταθερότητα της οικογένειας επηρεάζει επίσης τη μαθησιακή ετοιμότητα, με πάνω από το 50% των παιδιών από σταθερά οικονομικά περιβάλλοντα να είναι έτοιμα, έναντι μόλις 25% των παιδιών από φτωχότερες οικογένειες.
Η όψιμη ωρίμανση και οι κοινωνικές προσδοκίες
Η καθηγήτρια Νευρολογίας Λιζ Ελιοτ εξηγεί πως τα αγόρια τείνουν να ωριμάζουν αργότερα σε περιοχές όπως η συγκέντρωση και ο αυτοέλεγχος. Αυτές οι διαφορές, αν και αρχικά μικρές, ενισχύονται από κοινωνικούς παράγοντες και προσδοκίες των γονέων και εκπαιδευτικών, οδηγώντας σε διακριτή συμπεριφορά ανά φύλο.
Ταυτόχρονα, το νομοσχέδιο «Κανένα παιδί να μη μείνει πίσω» το 2002 μείωσε τον χρόνο παιχνιδιού και καλλιτεχνικών δραστηριοτήτων, αυξάνοντας τις ακαδημαϊκές απαιτήσεις στο νηπιαγωγείο, οι οποίες πλέον είναι συγκρίσιμες με τις πρώτες τάξεις Δημοτικού της δεκαετίας του 1990.
Η νηπιαγωγός Αμάντα Νίρινγκ στο Ιλινόι περιγράφει πως ενώ τα κορίτσια ξέρουν να γράψουν το όνομά τους, τα αγόρια δυσκολεύονται να γράψουν λέξεις. Σύμφωνα με την ίδια, δεν πρόκειται για έλλειψη νοημοσύνης, αλλά για έλλειψη κατάλληλων εφοδίων ώστε να αναπτύξουν τη νοημοσύνη τους.
Συμπέρασμα
Η πρώιμη μαθησιακή ετοιμότητα, η επιμονή, ο αυτοέλεγχος και κοινωνικοοικονομικοί παράγοντες φαίνεται να διαμορφώνουν σημαντικά τις σχολικές επιδόσεις, με τα κορίτσια να ξεκινούν σε καλύτερη θέση ήδη από το νηπιαγωγείο. Η αναγνώριση αυτών των διαφορών και η προσαρμογή των εκπαιδευτικών πρακτικών μπορούν να βοηθήσουν ώστε όλα τα παιδιά να αναπτύξουν το δυναμικό τους και να μειωθεί το μαθησιακό χάσμα.
Πηγή: https://www.kathimerini.gr/visual/infographics/563645872/kales-mathitries-apo-nipia/