Σύνοψη: Μια σειρά από σοβαρές δυσλειτουργίες επηρέασαν σήμερα το πρωί το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο και την Τράπεζα Θεμάτων, προκαλώντας αναστάτωση σε διευθυντές και εκπαιδευτικούς. Το πρόβλημα αποδόθηκε σε κυβερνοεπίθεση και εντοπίστηκε στον κεντρικό μηχανισμό ταυτοποίησης χρηστών. Με συντονισμένες προσπάθειες η λειτουργία αποκαταστάθηκε πλήρως μετά από λίγες ώρες.
Πανικός στα σχολεία από νωρίς το πρωί
Οι διευθυντές σχολικών μονάδων και οι εκπαιδευτικοί βρέθηκαν αντιμέτωποι με τεχνικά προβλήματα που εμπόδιζαν την πρόσβαση στην αλληλογραφία του σχολείου και την πλατφόρμα myschool, ενώ λίγο νωρίτερα είχε αποκατασταθεί η λειτουργία της Τράπεζας Θεμάτων.
Η «πτώση» του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου (ΠΣΔ) σήμανε αναστάτωση, καθώς όλες οι διαδικασίες που εξαρτώνται από αυτό είχαν παγώσει, δεσμεύοντας ουσιαστικά τους διευθυντές από την υλοποίηση των καθημερινών τους υποχρεώσεων.
Κονδύλι άνω των 4,5 εκατομμυρίων για την αναβάθμιση του ΠΣΔ
Προκειμένου να αντιμετωπιστούν τέτοια προβλήματα, έχει δρομολογηθεί η επένδυση ύψους 4.592.842,50 ευρώ για την επέκταση και εξέλιξη του ΠΣΔ, με έργα που αφορούν:
- Ενσωμάτωση του δικτύου πρόσβασης στο Δίκτυο Δημόσιου Τομέα (ΔΔΤ) και υποστήριξη μελών ΠΣΔ,
- Αναβάθμιση του Δικτύου Διανομής μέσω του έργου ΣΥΖΕΥΞΙΣ 2,
- Ανάπτυξη και υποστήριξη δικτυακών υπηρεσιών όπως ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, τηλεκπαίδευση και ψηφιακά πιστοποιητικά,
- Προμήθεια εξοπλισμού για την αναβάθμιση των κεντρικών υποδομών.
Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο: Το βασικό εργαλείο της ψηφιακής εκπαίδευσης
Το ΠΣΔ αποτελεί το επίσημο εθνικό δίκτυο του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, που διασυνδέει με ασφάλεια σχολικές μονάδες όλων των βαθμίδων, εκπαιδευτικούς, μαθητές και φορείς.
Η διαχείρισή του γίνεται από το Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων (Ι.Τ.Υ.Ε.), το οποίο έχει την ευθύνη για την ομαλή λειτουργία του και την τεχνική υποστήριξη.
Πρόβλημα και στην Τράπεζα Θεμάτων – Κύρια πηγή ανησυχίας
Τα προβλήματα ξεκίνησαν και με την πλατφόρμα της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας, η οποία «έπεσε» υπό το βάρος μιας κυβερνοεπίθεσης που στόχευε τον μηχανισμό ταυτοποίησης χρηστών.
Οι Διευθυντές των Λυκείων δεν μπορούσαν να κληρώσουν θέματα για τις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί έντονη αναταραχή σε μαθητές και εκπαιδευτικούς.
Η πλατφόρμα παρουσίασε δυσλειτουργία από τις πρώτες πρωινές ώρες, με το «επεισόδιο» να ταλαιπωρεί επί ώρες τα σχολεία.
Αντιμετώπιση και επίσημες δηλώσεις
Η υπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, ήταν σε συνεχή επικοινωνία με τον υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, τις αρμόδιες υπηρεσίες και τη διοίκηση του ΟΤΕ, ζητώντας άμεσα την αποκατάσταση της λειτουργίας.
Σε επίσημη ανακοίνωση του Υπουργείου Παιδείας (7:55 π.μ.) ανακοινώθηκε πως η λειτουργία της Τράπεζας Θεμάτων έχει αποκατασταθεί πλήρως και πλέον οι χρήστες έχουν κανονική πρόσβαση στην πλατφόρμα.
Τι είπε ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης για την κυβερνοεπίθεση
Ο Δημήτρης Παπαστεργίου, σε τηλεοπτική συνέντευξή του στην ΕΡΤ, περιέγραψε πως το πρωί το gov.gr δέχθηκε μια ισχυρή κυβερνοεπίθεση που επηρέασε τη λειτουργία της Τράπεζας Θεμάτων.
Με ταχεία αντίδραση από τις τεχνικές ομάδες του gov.gr και το Υπουργείο Παιδείας, το πρόβλημα αντιμετωπίστηκε και η πλατφόρμα επανήλθε σε λειτουργία μέσα σε λίγα λεπτά.
«Η μέρα δεν ξεκίνησε εύκολα… ήταν μια κυβερνοεπίθεση που αντιμετωπίστηκε πολύ γρήγορα», ανέφερε ο Υπουργός, επισημαίνοντας τη σημαντικότητα της ομαλής διεξαγωγής των εξετάσεων.
Επενδύσεις και βελτιώσεις στην Τράπεζα Θεμάτων για το μέλλον
Για να αποφευχθούν παρόμοια προβλήματα, το ΙΕΠ έχει προαναγγείλει αναβαθμίσεις συνολικού κόστους 595.200 ευρώ, μεταξύ άλλων με:
- Μεταφορά περιεχομένου σε cloud υποδομές της Amazon (AWS),
- Προστασία από κακόβουλες επιθέσεις (DDoS),
- Βελτίωση βάσης δεδομένων,
- Εναλλακτικές μέθοδοι διανομής θεμάτων (π.χ. μέσω email),
- Μελέτες ασφάλειας και σχεδιασμό αποκατάστασης σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης.
Η Τράπεζα Θεμάτων ως παιδαγωγικό εργαλείο
Η Τράπεζα Θεμάτων δεν αποτελεί απλώς ένα σύστημα αξιολόγησης, αλλά ένα μέσο υποστήριξης της μάθησης και της διδακτικής διαδικασίας. Στοχεύει να βοηθά εκπαιδευτικούς και μαθητές μέσω της διαβαθμισμένης δυσκολίας και της ποιοτικής αξιολόγησης, αναδεικνύοντας ευκαιρίες βελτίωσης και προσαρμογής των μαθημάτων.
Η εμπειρία της σημερινής ημέρας, παρά τις δυσκολίες, επιβεβαιώνει την ανάγκη συνεχούς επένδυσης και φροντίδας των ψηφιακών υποδομών της εκπαίδευσης ώστε να υποστηρίζουν αποτελεσματικά τον εκπαιδευτικό κόσμο.