Σύνοψη: Σε μια έντονη τηλεοπτική αντιπαράθεση στην εκπομπή της ΕΡΤ «Συνδέσεις», ο γενικός γραμματέας της ΟΛΜΕ, Ανδρέας Καργόπουλος, επεσήμανε τους κινδύνους της «αριθμοκεντρικής» αξιολόγησης εκπαιδευτικών και δημοσιογράφων, προβάλλοντας την ανάγκη επιστημονικής και παιδαγωγικής εγκυρότητας πάνω από τη δημοφιλία. Παράλληλα, ανέδειξε την κρίσιμη κατάσταση που διαμορφώνεται στην εκπαίδευση λόγω των κενών, της άρσης μονιμότητας και της υποτίμησης του εκπαιδευτικού ρόλου.
Επική ατάκα συνδικαλιστή καθηγητή για την αξιολόγηση στην ΕΡΤ
Μια έντονη και φορτισμένη συζήτηση προκάλεσε η παρουσία του Ανδρέα Καργόπουλου, γενικού γραμματέα της ΟΛΜΕ, στην εκπομπή «Συνδέσεις» της ΕΡΤ. Η συζήτηση έφερε στο φως τις μεγάλες αντιθέσεις γύρω από την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, με τον κ. Καργόπουλο να αποδομεί ιδιαίτερα τη λογική που δίνει προτεραιότητα στα αριθμητικά δεδομένα, όπως η τηλεθέαση ή δημοφιλία, έναντι της ποιότητας και της επιστημονικότητας.
Η φράση που ξεχώρισε: «Αν συμφωνείτε με την αξιολόγηση, δεν θα έπρεπε να έχετε εκπομπή στην ΕΡΤ»
Ο κ. Καργόπουλος τόνισε με σαφήνεια τη διαφορά μεταξύ δημοφιλίας και ποιότητας στον δημόσιο λόγο: «Δεν είναι τα νούμερα της ΕΡΤ που σας κάνουν καλό δημοσιογράφο. Έχετε ακροαματικότητα 7%-8%; Αν είναι έτσι, η διοίκηση θα έπρεπε να σας είχε κόψει. Αυτή η λογική είναι επικίνδυνη». Η παρατήρηση αυτή προκάλεσε την άμεση αντίδραση του παρουσιαστή, ο οποίος υποστήριξε ότι ο εκπαιδευτικός φέρει μεγαλύτερη ευθύνη, καθώς η κακή απόδοση μπορεί να επηρεάσει τη ζωή πολλών παιδιών.
Η αξιολόγηση δεν είναι θέμα αριθμών και δημοφιλίας
Ο γένικος γραμματέας της ΟΛΜΕ εξήγησε πως ήδη εφαρμόζεται αξιολόγηση για την επαγγελματική επάρκεια και συμπεριφορά των εκπαιδευτικών, και πως οι γονείς έχουν δικαίωμα να εκφράζουν παράπονα. Όμως τόνισε πως η δημοφιλία δεν αποτελεί κριτήριο επάρκειας: «Η δουλειά μου είναι να είμαι επιστημονικά και παιδαγωγικά έγκυρος. Αυτό δεν έχει να κάνει πάντα με τη δημοφιλία».
Παράλληλα επισήμανε τον αντίστοιχο κίνδυνο και για τους εκπαιδευτικούς: αν αρθεί η μονιμότητα, τότε «τα σχολεία θα βαρέσουν διάλυση» λόγω των πολλών κενών σε βασικά μαθήματα, παράλληλη στήριξη και Ειδική Αγωγή. Έφερε χαρακτηριστικά παραδείγματα όπου εκπαιδευτικοί αναγκάζονται να αλλάζουν σχολεία συχνά, δυσχεραίνοντας την οικοδόμηση παιδαγωγικών σχέσεων με τους μαθητές.
Η πραγματικότητα των κενών στην εκπαίδευση
Στην παρέμβασή του, ο κ. Καργόπουλος σημείωσε ότι σήμερα υπάρχουν περίπου 52.000 συμβασιούχοι εκπαιδευτικοί από τους συνολικά 170.000, με αποτέλεσμα χιλιάδες χαμένες ώρες κάθε χρόνο. Αναφέρθηκε επίσης στα σοβαρά προβλήματα στην παράλληλη στήριξη, όπου παιδιά περιμένουν μήνες για διαγνώσεις και πολλές φορές οι γονείς πληρώνουν ιδιωτικούς παράλληλους βοηθούς.
Η κατάσταση επιδεινώνεται από το γεγονός ότι στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση υπάρχουν 1.500 κενά, έχει εξαντληθεί ο πίνακας ΑΣΕΠ και προσλαμβάνονται ακόμα και 70χρονοι συνταξιούχοι ως ωρομίσθιοι για να καλύψουν τα κενά.
Η παιδαγωγική αξία της μονιμότητας και οι κίνδυνοι της άρσης της
Ένα βασικό επιχείρημα του κ. Καργόπουλου είναι πως η μονιμότητα συνδέεται άμεσα με την ανάπτυξη παιδαγωγικών σχέσεων εμπιστοσύνης μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών, κάτι που επηρεάζει θετικά και τη μάθηση. Η συνεχιζόμενη ανατροπή των εκπαιδευτικών διά της συχνής μετακίνησής τους υπονομεύει αυτό το σημαντικό στοιχείο, ειδικά στην Ειδική Αγωγή όπου χρειάζεται πολλές φορές χρόνος και σταθερότητα για την επικοινωνία με τους μαθητές.
Συμπεράσματα και προβληματισμοί
Η τηλεοπτική αντιπαράθεση ακούγεται ως συμβολική της ευρύτερης σύγκρουσης ανάμεσα σε μια κυβέρνηση που προωθεί νέα συστήματα αξιολόγησης συνδεόμενα με πειθαρχικά μέτρα και έναν εκπαιδευτικό κόσμο που ζητά επιστημονικά έγκυρα κριτήρια, παιδαγωγική σταθερότητα και πραγματική ενίσχυση της δημόσιας εκπαίδευσης αντί για φιέστες και «αριθμοκεντρική» προσέγγιση.
Δείτε ολόκληρο το απόσπασμα εδώ.
Πηγή:https://www.902.gr/eidisi/neolaia-paideia/394024/pliris-apodomisi-tis-dithen-axiologisis-tis-kyvernisis-kai-ton-athlion